Anna Karolina har arbetat som polis i 15 år och är känd för sina trovärdiga polisiära beskrivningar. 2014 debuterade hon med Stöld av babian, som nominerades till Crimetimes debutantpris och Stora Ljudbokspriset. Hennes böcker har översatts till ett flertal språk.

bok sjusiffrigt 300

Dast Magazine 20 december 2017

"Sjusiffrigt"

Recension av Lena Jeppsson

I sin fjärde roman har Anna Karolina litterärt flyttat från Stockholm till rikets tredje stad där den skrivande polisen varit bosatt sedan 2010. Jag har inte besökt alla de platser som finns beskrivna i Sjusiffrigt men de jag känner till är väl beskrivna till både miljö och stämningsläge och den kidnappningsberättelse som skildras är både spännande och rapp.

Tre kvinnor – den vältränade Nicki, den hårdföra Carla och den något med ljuva Julia – har stora behov av pengar och det snabbt. Därför försöker de kidnappa en rik arvtagare men allt går fel och de gör sig av med honom utanför de sjukhus där en av dem är anställd. Polis kopplas in och snart har trion ögonen på sig. Polisen Carsten Hugo har bara ett problem, men det är stort nog. Bevis saknas och fler komplikationer uppstår när attraktion uppstår mellan bortförare och offer.

Anna Karolina LarssonAnna Karolina kan förvisso polisarbetet och kompletterar det med en mänskligt intrikat berättelse om de tre kvinnorna som visar sig ha ett gemensamt förflutet, en bakgrund som dessutom har bäring till det brott de begått. Det är förståeligt att polisen hyser tvivel om att tre yrkeskvinnor kan vara skyldiga till människorov, något som ligger högt på straffskalan. Kvinnorna får stort utrymme och beskrivs väl, i synnerhet läkaren Julia.

Precis som i de tidigare böckerna skriver Anna här om romantik och kärlek mitt i det hårdkokta på ett sätt som inte är helt vanligt i kriminalromaner. Man kan förstås ha åsikter om Carstens Hugos sätt att uttrycka sig men samtidigt ser jag detta som ett slags pendang till Carla vars språk också är mycket rått men som kan bero på andra saker. Den kopplingen gör nästan Hugo till en än värre mansgris.

Nyligen släpptes nyheten att Anna Karolina ska bli medförfattare i Mons Kallentofts Herkulesserie. Det blir troligen ett lyft eftersom Anna Karolina arbetat som polis i 14 år och gjort sig känd för trovärdiga polisiära beskrivningar sedan den lyckade debuten med Stöld av babian 2014 och uppföljarna – Står dig ingen åter (2015) , Förlorat ansikte (2016) – samtliga på Norstedts förlag. Nu har hon bytt till Bookmark förlag, också det med säte i Stockholm.

Hon föddes 1974 i Finspång, började på polisskolan 2001 och har arbetat inom kåren i 15 år. Hennes Står dig ingen åter nominerades till Stora Ljudbokspriser och till Crimetime Specsavers Award 2015.

Läs originalartikel!

instagram