Mmm, den där känslan av att öppna en riktigt bra bok man börjat läsa. Det är inte mycket som kan slå den. Bookmark Förlag ger bara ut fem böcker i vår, men ...

bokbild forlorat ansikte200

NORRA SKÅNE 2014-10-11

Triss i lovande deckardebutanter

Författare: Gunilla Wedding

DECKARSPALT

En förälskad historiker på farliga vägar, en klassisk polisroman med en rejäl dos Lapiduskänsla och så en ny spännande brittisk röst. Denna veckas deckare har alla det gemensamt att de är skrivna av debutanter i genren och att de dessutom är riktigt, riktigt bra läsning.

Den förälskade historikern hittar man i Henrik Berggrens thriller Det röda arvet (Norstedts). Han heter Thomas Thorild och ägnar sina dagar åt att forska om den legendariske kommunpolitikern Erik Johansson och att försöka göra akademisk karriär. Så korsas hans vägar av den vackra irländska journalisten Moira Byrne som vill ha hans hjälp att spåra vad som egentligen hände när Thorilds kommunpolitiker och en irländare vid namn Seamus O'Hara var frivilligsoldater i spanska inbördeskriget. Samtidigt som Thorild blir allt mer förälskad dras han också in i ett farligt forskningsarbete där mäktiga krafter försöker hindra honom att hitta sanningen. Och frågan är om ens vackra Moira går att lita på?

Henrik Berggren är själv historiker och har tidigare bland annat skrivit den fina Palmebiografin Underbara dagar framför oss. Det röda arvet är hans första bok i deckargenren och resultatet är en spännande och faktarik berättelse som på en och samma gång bjuder på en närgången skildring av verkligheten för de många frivilliga i inbördeskriget och på en övertygande nutidsthriller. Möjligen är själva kärlekshistorien lite för mycket av en kliché.

Samtidigt är den charmig och Thomas Thorild en antihjälte som man tar till sitt hjärta. Liksom hela boken.

Malmöpolisen Anna Karolina korsar i sin debut Stöld av babian (Norstedts) den klassiska polisromanen med en gangsterskildring a la Jens Lapidus. Historien rör sig i högt tempo mellan den hemlighetsfulla nyblivna polisen Amanda, den erfarna och korrumperade kriminalkommissarien Magnus och så Adnan som precis släppts ut ur fängelse där han avtjänat straff för narkotikabrott. Till en början korsas deras vägar till synes av en slump men när tempo och spänning stiger anar man att Amandas privata agenda styr handlingen och att hon liksom de andra två inte har något att förlora. Anna Karolina är en skicklig spänningsskapare, hon kombinerar på ett intressant sätt kunskap om polisvardagen med action och hennes karaktärer är dessutom tilltalande mångsida. Sammantaget gör det här Stöld av babian till en av årets mest läsvärda svenska debuter.

Den brittiska debutanten Eva Dolans Lång väg hem (Modernista) är den första boken i en planerad serie om kriminalkommissarie Dushan Zigic och kriminalinspektör Mel Ferreira i Peterboroughs hatbrottsenhet.

En illegal invandrare hittas innebränd i ett trädgårdsskjul och Zigic och Ferreiras utredning tar oss in i en värld av hänsynslöst utnyttjande av människor på samhällets absoluta botten. Vi möter rasism och främlingsfientlighet och får följa med in i husvagnar där illegala invandrare bor i skift och till arbetsplatser där inga rättigheter existerar. Det är skrämmande och högaktuellt och Eva Dolan har utan tvekan potential att bli en stark och viktigt samhällskritisk röst i den brittiska deckargenren.

Dessutom är hon nästan retsamt försiktig med att släppa oss in på livet på sina två huvudpersoner vilket gör att man definitivt vill läsa mer om dem.

Läs originalartikel på Norra Skånes hemsida!

instagram