Anna Karolina är född 1974. Hon har gått Författarskolan vid Lunds universitet och har arbetat som polis i Stockholm och Malmö sedan 2001.

Mmm, den där känslan av att öppna en riktigt bra bok man börjat läsa. Det är inte mycket som kan slå den. Bookmark Förlag ger bara ut fem böcker i vår, men ...

bokbild forlorat ansikte200

CrimeGarden.se 3 november 2014

CrimeGarden recenserar: Stöld av babian av Anna Karolina

Anna Karolina – egentligen Anna Karolina Larsson – en av årets många deckardebutanter, har hakat på trenden med en polis som balanserar på gränsen till den undre världen i huvudrollen, något som närmast verkar vara regel snarare än undantag när man ser till nya polisromaner. Amanda Pallers syster tog livet av sig några år tidigare efter att hon blivit våldtagen och Amanda har sedan utbildat sig till polis i syfte att få insikt i varför systerns våldtäktsutredning lades ner och vad systern egentligen råkade ut för.

Amanda har fått anställning vid polisen i Stockholm, och för att ta reda på vad som hänt systern etablerar hon nära kontakt dels med Magnus Blomberg, polisen som la ner våldtäktsutredningen, dels Adnan Nasimi, en narkotikalangare som systern haft ett förhållande med. Hon avslöjar dock inte sin agenda för någon av dem. Utöver Amanda får läsaren även följa de två männen. Magnus som kämpar med sig själv, sitt humör, sin svartsjuka och sina ambitioner som polis. Adnan som precis kommit ut ur fängelset och har enorma skulder till maffian, ett problem som blir allt mer akut att lösa när hans familj hotas. När det dessutom blir äkta känslor inblandade blir det hela riktigt komplicerat.

Tematiskt kan Stöld av babian tyckas lite spretig. Den handlar om allt från våld mot kvinnor till organiserad brottslighet. Men egentligen handlar allt framförallt om relationer – om tillit och förtroende kontra svek och utnyttjande av andra. Och babianen då? Ja, det är faktiskt en riktig apa som figurerar i storyn.

Anna Karolina har åstadkommit en ovanligt välskriven debut som både knyter an till den svenska deckartraditionen och innehåller element som känns nya. Till skillnad från exempelvis Jenny Rogneby – en annan av årets deckardebutanter som även hon har en polis som rör sig på båda sidor av lagen i huvudrollen – har Anna Karolina också lyckats skapa en sympatisk huvudperson som man vill att det ska gå bra för. På ett smart sätt lyckas hon dessutom både ge läsaren avslut och lämna tillräckligt många trådar oavslutade för att man ska se fram emot en uppföljare. Well done!

Läs originalartikeln på www.CrimeGarden.se!

instagram